کد مطلب:1614 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:281

احکام رجوع کردن


2533- در طلاق رجعی مرد به دو قسم می تواند به زن خود رجوع كند : اول حرفی بزند معنایش این باشد كه او را دوباره زن خود قرار دهد.



دوم كاری كند و به آن كار قصد رجوع نماید , و ظاهر این است كه به نزدیكی كردن رجوع محقق می شود , اگـر چـه قصد رجوع نداشته باشد , بلكه بعضی گفته اند كه به لمس و بوسیدن هر چند بدون قصد رجوع باشد , رجوع محقق می شود اگر چه این گفته خالی از اشكال نیست .



2534- بـرای رجوع كردن لازم نیست مرد شاهد بگیرد , یا به زن خبر دهد , بلكه اگر بدون این كه كسی بفهمد خودش رجوع كند , رجوعش صحیح است .



ولی اگر بعد از تمامی عده مرد بگوید كه در عده رجوع نموده ام لازم است اثبات نماید.



2535- مـردی كـه زن خـود را طـلاق رجعی داده , اگر مالی از او بگیرد , و با او صلح كند كه دیگر به او رجـوع نـكـنـد ایـن مـصـالحه اگر چه صحیح است واجب است كه رجوع ننماید ولی حق رجوع او از بین نمی رود , و در صورتی كه رجوع كند طلاقی كه داده موجب جدایی نمی شود.



2536- اگر زنی را دو بار طلاق دهد و به او رجوع كند , یا دو بار او را طلاق دهد و بعد از هر طلاق عقدش كند , یا بعد از یك طلاق رجوع و بعد از طلاق دیگر عقد كند بعد از طلاق سوم آن زن بر او حرام است .



ولی اگر بعد از طلاق سوم به دیگری شوهر كند با پنج شرط به شوهر اول حلال می شود یعنی می تواند آن زن را دوباره عقد نماید.



اول آن كه عقد شوهر دوم همیشگی باشد و اگر مثلا یك ماهه یا یك ساله او را صیغه كند بعد از آن كه از او جدا شد شوهر اول نمی تواند او را عقد كند.



دوم شوهر دوم با او نزدیكی و دخول كند و احتیاط واجب آن است كه نزدیكی از جلوی زن باشد.



سوم شوهر دوم طلاقش دهد یا بمیرد.



چهارم عده طلاق یا عده وفات شوهر دوم تمام شود.



پنجم بنابر احتیاط واجب شوهر دوم در زمان نزدیكی بالغ باشد.